dinsdag 27 oktober 2015

Van alle tijden...

Veel geocaches vertellen iets over de locatie. Vaak gaat het over een stukje geschiedenis van de omgeving, iets interessants over een object wat er staat. De afgelopen jaar zijn we ook veel geocaches tegengekomen die een monument laten zien, en verrassend is het misschien niet, vaak gaat het over de oorlog verdriet, rouw en het niet vergeten van dierbaren. Maar er zijn ook monumenten die iets positiefs in herinnering willen houden...

Op veel plekken waar we komen zien we monumenten staan. Vaak loop ik er onwillekeurig voorbij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er meestal niet in verdiep. Ik kan me twee momenten herinneren dat ik echt stilstond bij een monument, dat was vroeger op de lagere school, toen we geschiedenis les hadden over de tweede wereldoorlog, en we met de klas bij de vier mei viering over de tweede wereldoorlog aanwezig waren. En enkele jaren terug opnieuw, toen één van mijn kinderen aanwezig was, ook weer op haar lagere school, bij de herdenking van de tweede wereldoorlog in onze gemeente.


Het is echter niet zo dat wanneer ik op straat toevallig een monument tegen kom, ik  mentaal stil sta bij wat er op die plek gebeurt is. Ik merk zelfs op dat ik eerder stil sta bij een oorlogstank, die als metalen herinnering opgesteld staat, maar eigenlijk niet vanwege de heftige gebeurtenis die het plakkaat daarnaast beschrijft, maar vooral omdat ik het op één of andere manier een mooi object vind. Wellicht een mannen ding, geen idee.

Vanuit mijn vak als coach en counselor weet ik hoe belangrijk een monument is. Het is een manier om iets belangrijks niet te vergeten, soms een kleine gebeurtenis, of juist een grote. De ring tijdens het trouwen, de steen op de begraafplaats, de foto van een geliefde op de schoorsteenmantel. Het plaatsen van het kleine of grote monument, maakt dat je bewust belangrijke gebeurtenissen, deze in de echte wereld kan concretiseren, misschien wel: belichamen. Door het fysiek aanwezig te laten zijn, geeft het het verdriet, de liefde, de vreugde, het gevoel wat leeft extra kracht, en bij verdriet mogelijkheid tot niet vergeten en houvast voor rouw. 

De eerste keer dat ik met geocaching bewust in aanraking kwam met een monument, was naar aanleiding van een geocache die ik zelf had gelegd. Eén van de geocachers die de ´De vijf elementen´ deed, had een foto bij de log geplaatst. Hierop stond een klein wit kruis tegen een boom. Het kruis had ik meerdere malen gezien wanneer ik er langs wandelde. Ik nam het waar en liep er iedere keer voorbij. Maar deze geocacher kwam daar toevallig lokaal iemand tegen die ook het verhaal achter het kruis vertelde. Het was een monument ter nagedachte van een ongeluk enkele jaren terug. Op dat moment begint zo´n kruis toch meer te leven. Het monument krijgt een persoonlijk verhaal.

Ook de geocache reeks ´Oorlog & verzet op de Utrechtse Heuvelrug´ bij ons in de gemeente is een mooi voorbeeld van een geocache reeks die expliciet monumenten langs gaat. We hebben vrijwel alle caches gelopen, en waren zeer verbaasd dat we zelfs niet wisten van enkele monumenten die nog geen paar straten van ons woonhuis af lagen. 

We komen nog meer geocaches tegen die ons leidde naar monumenten, zoals het de cache ´WER #12: Vliegtuigcrash´, ten bijvoorbeeld  'Canadian War Cemetery Holten'. Ook ontmoeten we monumenten tijdens geocaches in het bos, zoals de geocache 'Oud Reemster Heide' op de Veluwe.

Veel van de monumenten in Nederland gaan over de tweede wereld oorlog. In België zijn er ook veel monumenten over de eerste wereldoorlog. Als Nederlander weet ik van het bestaan van de wereldoorlog, maar omdat ons land zich niet in oorlog gebied betrof, wordt er relatief minder aandacht aan besteed op onze scholen. Terecht zijn er in België veel monumenten van deze verschrikkelijke oorlog te vinden, en dat merkten we bij onze geocache tochten in de Ardennen. We kwamen dit monument van een schroef van een vliegtuig tegen tijdens de zoektocht van de geocache 'BibberKalt 2008 - Bosfagne'.


Er zijn heel veel monumenten van oorlogen. Vaak staat er een tekst te lezen over de mensen die hebben gestreden en zijn gevallen.

In het kader van de vluchtelingen problematiek, die nu veel in het nieuws is, trof het toeval dat we enkele maanden terug een de geocache zochten met de naam ´Belgenmonument´. Dit monument staat niet in België, maar in Amersfoort. 



Dit monument is gebouwd door Belgen die in de eerste wereldoorlog zijn gevlucht naar Nederland en zijn opgevangen in Amersfoort. Als ik de achtergrond verhalen lees, begrijp ik dat er zo´n miljoen Belgen in die tijd zijn gevlucht en in Nederland zijn opgevangen, overigens vaak in slechte omstandigheden. Er waren veel spanningen. En Nederland probeerde krampachtig neutraal en uit de oorlog te blijven, wat vanuit het Belgische gezichtspunt vaak belemmerend werkte voor het winnen van de oorlog. Het is interessant om de geschiedenis na te lezen op diverse sites op internet. En het lijkt op een aantal punten sterk op de actuele problematiek van de  vluchtelingen uit het Midden Oosten die nu naar Europa komen. 

Ik eindig  niet voor niets met dit monument die de Belgen in Amersfoort hebben neergezet. Het mooie van deze stenen herinnering is dat dit één van de weinige monumenten is waar een positieve herinnering in steen is gebeiteld, ondanks alle ontberingen die zijn geleden: 'Gastvrijheid - opbeuring - onderwijs'. 

Zo'n monument kom ik niet vaak tegen. Een mooi positieve statement in deze doorrazende wereld. Om het wiel niet opnieuw uit te vinden...






Geocaching, voer voor psychologen...
Johan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten