zondag 22 november 2015

De strijd der seksen...

Kunnen navigeren is de basisvaardigheid die nodig is voor geocachen. De cache ligt ergens, je weet de positie, en vervolgens probeer je deze met kaart en kompas op te sporen. Ik loop regelmatig met mijn partner, en gek genoeg zoeken we op twee totaal verschillende manieren.

Dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen is wel duidelijk. Vrouwen zien er anders uit dan mannen. Daarnaast werkt de brein van een man anders dan die van de vrouw. Ik heb horen zeggen dat 99% hetzelfde is, maar blijkbaar is een verschil van 1% wezenlijk anders. Als je mannen vraagt waarom vrouwen anders zijn, dan hoor je ons zuchten. Het wezen van de vrouw is ondoorgrondelijk. Vraag aan de vrouw waarom mannen anders zijn dan hoor je ook een zucht. Het verschil in tussen de seksen, hoe miniem ook, is groot.

Ik merk het ook bij geocachen. Allereerst was ik het die het apparaat in de handen had. En zij liep mee, enthousiast, maar aan mijn zijde. Het hanteren van een apparaat, en daar bedoel ik de gps-ontvanger mee, was blijkbaar voor mij bestemd. Mannen hebben iets met techniek. En het klopt, ik ben zelf iemand van de gadgets. Als de nieuwe gadget uitkomt, hijg ik voor mijn laptop, terwijl ik zoek naar de nieuwe specificaties. Maar zij niet. Het heeft ook even geduurd voordat ik mijn partner zover kreeg om ook voor haar mobieltje de geocaching-app te downloaden.

Wanneer  we de plaats van de geocache naderen, ground zero, dan zoeken we ook anders. Terwijl ik heel precies met mijn geocache apparaat probeer te bepalen waar het ding moet liggen, loopt mijn partner in wijde cirkels om me heen. Mijn apparaat heeft een onnauwkeurigheid van 10 meter, maar soms zie ik haar niet eens meer, dan is ze een stuk verder op zoek naar aanwijzingen. En ik moet eerlijk zeggen, we vullen elkaar aardig aan, maar meer dan de helft vindt zij! Ik sta dus vaak beteuterd te kijken.

Toch is het gek. Ik dacht altijd dat mannen beter waren met navigeren. Dat staat toch in de diverse psychologie-boeken, en het is toch al sleets doorgedrongen bij populaire wetenschappelijke bladen. Dit weten we toch al heel lang? Ik ken de ruzies van de tijd waarin we elkaar pas hebben leren kennen. Gingen we op vakantie, ik achter het stuur, zij de kaart. Hoe vaak we niet een afslag hebben gemist, of gewoonweg de verkeerde hebben genomen. Gelukkig hebben we nu een navigatie-apparaat in de auto. Ik weet nog heel goed dat ik zo'n ding aanschafte, ergens in 1998. Dit soort dingen bestonden net, het koste heel veel geld, maar als echte gadget gek wilde ik zo'n ding hebben onder het motto van 'rust en veiligheid in de auto', sneller naar de klant en met minder stress. Zo introduceerde ik dit thuis. Een min glimlachje van haar heb ik genegeerd. Ik kocht een VDO Dayton met kleurenschermpje en een filemelder.


Tot voor kort liet ik hem steeds overbouwen als ik van auto veranderde. Ik was verknocht aan dat ding, hij deed het prima. Maar na jaren verder werd het ding wel wat ouder. De kaartinformatie bijvoorbeeld, stond op CD's, dus wanneer we op vakantie gingen moesten we bij de grens steeds een nieuwe CD erin stoppen. Veel meer informatie dan een land kon er niet op. Sta je daar in de regen, want natuurlijk was de CD wisselaar geplaatst in de achterbak en moest je parkeren en uitstappen...

Het duurde echt een paar jaar voordat zij ook een navigatie-apparaat voor haar auto ging kopen. Wat dat betreft zie ik hetzelfde patroon met de geocache app. Ze wil wel, maar het komt wat later. Met veel trots had zij een kleine TomTom gekocht. En weer iets menselijks viel mij op. Terwijl ik een vrouwenstem als begeleider heb geselecteerd, heeft zij een mannenstem gekozen. What's on woman's mind...?

Toch blijkt de strijd der seksen bij ons nog steeds en onverwacht actueel. We dachten dat de strijd in de auto wel is gestreden. Nu we een computer hebben die ons de weg wijst, zijn de ruzies voorbij. Op een dag deden we een experiment. We gingen met mijn auto, met mijn vaste navigatie, een tocht maken richting schoonfamilie aan de andere kant van het land. Zij nam haar draagbare TomTom mee. Bij het wegrijden deden we beide navigatie systemen aan:

Mannenstem: U gaat hier links af
Vrouwenstem: Sla rechts af!

Ik geef het op...

Geocaching
Voer voor psychologen

Johan

2 opmerkingen: