dinsdag 8 december 2015

Schaduwadministratie

'Wie zijn hoofd niet gebruikt moet zijn benen gebruiken', zei mijn oma altijd als ik iets vergeten was. En dat klopt vaak wel. Sleutels vergeten, jas vergeten, tas vergeten, en je kunt weer terug naar de plaats van bestemming. En mijn oma moest dan hard lachen, en dus ging ik met de benenwagen het 'vergeten' object alsnog ophalen. Hiermee droeg ze bij aan de opvoeding: verantwoordelijkheid nemen voor je fouten en goed nadenken voordat je op pad gaat. Dat laatste is niet altijd 100% blijven hangen, ik vergeet een enkele keer nog wel eens wat, aan de andere kant...

Vorige week heb ik een team geocachers geholpen om een pagina aan te maken voor hun eerste geocache, een mooie wandeling bij ons in de buurt. We spraken eerder op een event af om een keer met het maken van een cache te helpen. En de tijd was rijp. Het team heeft een mooie geocache op papier voorbereid, en nu is het de bedoeling deze op te voeren op de site van geocaching.com. We spraken op een zaterdagmiddag af.

De website helpt je een eind op weg. Teksten uit een tekstverwerker als Word kun je in de webpagina overnemen door een simpele knip en plak procedure. Het blijkt wel dat het handig is zoveel mogelijk het voorbereidende werk op de eerste pagina in te voeren, want wanneer je eenmaal tussendoor opslaat, dan moet je daarna met allerlei HTML opmaakcodes eventuele plaatjes en tabellen toevoegen of wijzigingen aanbrengen. Ik heb er eentje voorgedaan, daarna was het simpel één voor één de teksten en gegevens toe te voegen. Het team heeft verder de pagina zelf afgemaakt. TeamCaleus werd gevraagd om, wanneer alles af was, eens te gaan proeflopen. Dat leek me wel leuk, en een week alter werden we hierover gecontacteerd.

Gisteren kregen we van eht team het concept op papier zoals de geocache straks op de site wordt weergegeven. Hiermee zouden we gaan proeflopen. In eerste instantie leek het twee weken te gaan duren voordat er een gaatje was. Dat vonden we erg lang duren, we weten zelf hoe leuk het is als je eerste geocache snel online komt. Dus op zondagmiddag, midden op de middag, besluiten we de cache toch uit te gaan proberen. We hadden misschien minder tijd, aan de andere kant, we konden dan in ieder geval alvast een deel doen.


De geocache heeft 24 waypoints. En nu kom ik tegen een makke aan van proeflopen. De geocache kun je nog niet in de Iphone zetten. Dus dat betekent dat je alle waypoints met de hand moet toevoegen. Maar goed, na even wat tikken, staat de tocht geplot op het schermpje.

We liepen netjes alle waypoints af, en het is een bijzonder mooie wandeling. Alle waypoint zijn netjes geprojecteerd. Ergens halverwege hebben we ook shortcut gemaakt omdat het al donker dreigde te worden, maar we konden de puzzels toch oplossen. We beantwoordden netjes de vragen, maar vervolgens bleken we niet op een goed eindpunt aan te komen. Verdraaid, wat is er nu weer mis. Ondertussen werd het werd steeds donkerder en donkerder en we moesten ook voortmaken, anders waren we niet voor zonsondergang uit de bossen. En het werd mistig in ons brein, want de eindlocatie klopte duidelijk niet en de druk liep op. 

Gelukkig hadden we een dubbele administratie. Ik werk met de app geocaching buddy (gcbuddy). Het fijne van geobuddy is dat je de formule in de app kan invoeren, en hij aan de hand van de antwoorden snel en automatisch de eindstash kan uitrekenen. Ik voerde we  netjes de getallen in die we onderweg vonden. Maar blijkbaar heb ik ergens bij de waypoints de verkeerde getallen ingevoerd. 

Gek, als ik goed kijk wat er mis is gegaan, kan ik er niet helemaal de hand op leggen. Ik zag in ieder geval dat er in de vragen geen letter-i vraag zat. Ik vul de vragen op volgorde in, en dan moet je daar wel alert op zijn, want voor je weet gebruuik je de i wel, en staan de antwoorden bij de verkeerde letters, omdat alles opschuift. Het gebeurt vaker dat de letter i wordt overgeslagen, om te voorkomen dat je dit verwart met de kleine letter L. Maar door de donker-stress heb ik alles zonder al teveel na te denken ingevoerd en ging het mis. 

Automatisme, niets menselijk is ons vreemd, het is de methode van ons brein om zonder al te veel energie te gedragen zoals je je altijd gedraagt. Maar naast een letter overslaan heb ik blijkbaar ook nog een extra fout gemaakt, die kan ik niet meer goed naspeuren. Ik heb werkelijk geen idee wat nog meer fout was gegaan, maar het resultaat is geen juist coördinaat.

Gelukkig had mijn wederhelft de gevonden punten ook aan echt papier toevertrouwd. Hiermee konden we de goede getallen reproduceren. Ik ben blij met deze schaduwadministratie, anders hadden we de tocht weer opnieuw moeten maken. De toch was bijna 10 kilometer. Je kunt vertrouwen op alle mooie elektronische apps, maar uiteindelijk gaat het om secuurheid en de juiste administratie, blijkt maar weer.

Eind goed, al goed? Niet helemaal, in eerste instantie. We kwamen op de eindlocatie, maar we konden geen stash vinden. Dat is wel bijzonder als je proefloopt. Nadat we de cache-owners hadden gecontacteerd, bleek de cache nog niet geplaatst en laag hij nog te ´drogen´. Na overleg over de exacte gevonden coördinaten, bleek de locatie toch te kloppen. We zaten dus op de goede plek en konden het sein ´proefgelopen/getest´ geven. 

De geleerde les is dus rust, secuurheid en wellicht af en toe een check of alles goed is ingevoerd. Mijn hoofd heeft dit vaak nodig: check, check, dubbelcheck. Vaak blijk ik goed te zitten met de antwoorden, en ik merk dat ik vaak vertrouw op wat ik doe, en dit keer hebben we het ook weer voor elkaar gekregen, maar wel dank zij dubbel check van de schaduwadministratie.

Wellicht komt het door de goede raad van mijn oma...

Geocaching
Voer voor psychologen

Johan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten